O práci s daty v pojišťovnictví i o kariéře po studiu datového MBA s Otou Novotným a absolventem Leo Stöcklem

Náš zakladatel Ota Novotný se setkal s absolventem datového MBA Leo Stöcklem, který pracuje v Hamburku pro Allianz Trade, dříve Euler Hermes ze skupiny Allianz SE. Povídal si s ním o práci s daty v oblasti pojišťovnictví, ale také o vývoji jeho kariéry po ukončení studia MBA programu Data and Analytics for Business Management powered by KPMG. Během společného oběda toho zvládli probrat mnoho. Ty nejdůležitější úryvky nám Ota zaznamenal a my se tak o ně můžeme zase podělit s vámi na následujících řádcích.

Ota: Už téměř dvacet let se pohybuješ v pojišťovnictví. Kam ses kariérně posunul od ukončení studia datového MBA?

Leo: Dostal jsem nabídku pracovat jako DPO – Data Protection Officer. Na této pozici úplně nepracuji s daty a nevytvářím datové modely, ale spíš ta data chráním. Dívám se na ně z druhé strany, což mi otevírá jiné možnosti. Získávám totiž přehled o toku dat v celé pojišťovně.

Ota: Co je na tvé pozici nejtěžší?

Leo: Uvědomuji si, že ne všechna firemní a osobní data se dají použít pro datovou analýzu. Použití dat musí splňovat určitá kritéria. Především tady máme GDPR.  Když dostaneme data k určitému účelu, nemůžeme je použít k jinému účelu. Ačkoliv by člověk měl spoustu nápadů, k čemu je využít, musíme dodržovat zákony.

Ota: V pojišťovnictví se toho datově za poslední roky nezměnilo tolik jako v jiných oborech. Máš nějaké plány, jak tohle posunout?

Leo: Je to tak. Já jsem v rámci studia MBA vytvořil model na sběr dat z elektrických automobilů a využití těchto dat pro modelování pojištění, tedy jeho posuzování třeba na základě stylu jízdy apod. Rád bych přesvědčil kompetentní lidi v pojišťovně, aby mi dali možnost pokračovat v rozvoji tohoto modelu a jeho následné aplikaci.

Ota: My jsme spolu navštívili loni na podzim Silicon Valley Innovation Week na UC Berkeley. Co tě tam nejvíc zaujalo a posunulo?

Každému tuto zkušenost doporučuji, pokud tu možnost dostane. Mindset v Americe je úplně jiný. Všichni mluví o startupech, snaží se přijít s novými myšlenkami, zjišťují, jak sehnat investice na různé projekty. Osobně mě například posunulo to, že nám pomohli s vytvářením „pitch prezentace“, ke které jsme dostali odborný feedback.  Mně občas v našem prostředí ten praktický americký drive chybí. Potkal jsem také velký počet inspirativních lidi z akademické a podnikatelské sféry.

Ota: Zrovna pojišťovnictví je v tomhle možná trochu zajeté ve svých kolejích…

Leo: Přesně tak. Už se to ale také začíná měnit.  I proto věřím, že mám se svými myšlenkami výraznou šanci uspět. Konkurence je totiž čím dál větší. Pojišťovny hledají nové progresivní způsoby, jak se přiblížit k zákazníkovi. Přestože pojišťovny vykonávají určitou společenskou funkci, myslím tím princip solidarity, stále fungují jako soukromé subjekty. Založení nové pojišťovny úplně jednoduché není, ale vznikají například různé startupy, které přebírají určitá niche z pojišťovacího řetězce. A v tom už je cítit tlak na pojišťovny.

Ota: Ty jsi byl jeden z prvních studentů MBA, kteří se přihlásili. Jak se vlastně někdo z Německa ocitl na MBA studiích u nás?

Leo: Před pár lety jsem přemýšlel nad dalšími možnostmi vzdělávání a narazil jsem na své alma mater na tento praktický datový obor. Já mám takový „open mindset“. Stále přemýšlím, jak se dále vzdělávat a dělat moderní věci. Pojišťovna mě podpořila a studium mi i zafinancovala. Abych pravdu řekl, dlouho jsem je přesvědčovat nemusel. Celý koncept se jim velmi líbil a určitou jistotou kvality pro ně byli i kvalitní partneři jako UC Berkeley, KPMG nebo ŠKODA AUTO. No a já se moc rád vracel do Prahy.

Ota: Kde se vidíš za pět let?

Leo: V datech a v datových projektech. Úplně nejraději bych v pojišťovně využil zmiňovaný model a udělal takový svůj startup v rámci pojišťovny.

A kde se vidíte za pár let vy? Máte pocit, že by vám k dosažení těchto cílů pomohla hlubší praktická znalost práce s daty? Přihlaste se ke studiu datového MBA.


Autor článku: Barbora Mullerová