O cestě z VŠE na vrcholovou pozici v T-Mobile s Otou Novotným a s absolventkou datového MBA Adélou Ráčkovou
Zakladatel datového MBA Ota Novotný se netají tím, že ho rozhovory s absolventy prostě baví. Není tedy překvapením, že chtěl jeden takový stihnout ještě před vypuknutím letních prázdnin. Tentokrát se potkal s Adélou Ráčkovou z T-Mobile Czech Republic, která s datařinou začala jako studentka Katedry ekonometrie na VŠE. Na studium navázala i s PhD. a následně se vrhla i do datového MBA, přičemž pracovně neustále zkoušela vytěžit co nejvíc z nejnovějších technologií. Jaká její cesta byla, jak se s daty potýkají v T-Mobile a kam se podle Adély svět technologií bude dále posouvat? Přečtěte si ty nejzajímavější útržky z rozhovoru na následujících řádcích.
Ota: Co vlastně teď aktuálně děláš?
Adéla: Působím v T-Mobile na pozici Tribe Technical Lead Data Analytics Platforms. Můj tým má na starost všechny datové platformy T-Mobilu a Slovak Telekomu , tedy běžnou operativu, jako jejich údržbu a rozvoj, ale také reporting, dashboarding, ad-hoc analýzy nebo monitoring. Snažíme se vlastně společnosti poskytovat datové a business intelligence služby, které podporují rozhodování založené na datech a zvyšují spokojenost našich zákazníků díky rychlejší reakci na jejich potřeby.
Ota: Jak si na tuto pozici došla z Katedry ekonometrie na VŠE?
Adéla: Po škole jsem začala pracovat v Telefónice, resp. O2. Tam jsem měla na starosti Campaign Management, využívání SQL, přípravu targetů atd. To mě poměrně brzy přestalo bavit, tak jsem se posunula na analytiku, management analytiky a následně Customer Value Management. V tu chvíli se začalo objevovat téma big data. Více než rok jsem nabírala zkušenosti v dánském Telenoru, kde jsme stavěli úplně nový datový sklad a jeho reportingovou a analytickou vrstvu. Tam jsem se o velkých datech naučila mnohem víc.
Následně se ozval T-Mobile, který hledal někoho se zkušeností právě z této datové oblasti. Tenkrát nás „big datařů“ moc nebylo. V T-Mobilu se součástí mé práce stalo i AI a celkově jsem začala tu businessově analytickou stránku kombinovat více s technologickou oblastí.
Ota: To je skvělá cesta. Zkoušela jsi nové věci ještě před tím, než byly zavedeny do reálného provozu.
Adéla: To mě vždy moc bavilo, poznávat nové věci. I když jsem ale nabrala znalosti a zkušenosti od Campaign Managementu až po AI, stále jsem měla pocit, že mi chybí ten poslední kousek skládanky, kterým je právě ta technologie. I to bylo mou motivací k tomu přihlásit se ke studiu datového MBA.
Ota: Lidi si představují, že datař celý den sedí a něco nastavuje a programuje. V reálu na té vyšší úrovni je to už více o domlouvání a o strategii. Dokážeš procentuálně posoudit, kolik času strávíš komunikací a kolik technologiemi?
Adéla: Já jsem v tuto chvíli v pozici, kdy „technologie“, se kterými pracuji, jsou možná Outlook, Teams, Powerpoint a Excel. 🙂 Je to opravdu hodně o domlouvání a nastavování procesů. Lidé, kteří dělají reporty a obecně BI a AI, musí velkou část času věnovat komunikaci s interním zákazníkem. Když vyvíjí report nebo model či analýzu, je to o té diskuzi, zda tohle je právě to, co interní zákazníci potřebují. Je to tedy hodně o komunikaci. Určitě to u nás není jen o sezení za počítačem.
Ota: Další věc, co v T-Mobilu zavádíš, je Datová akademie. Jak to máte vymyšlené a proč se to vlastně dělá?
Adéla: Je nás na BI málo a ostatních je hodně. Věříme, že část věcí si dokáží lidé dělat sami, čímž uleví nám a my se můžeme věnovat komplexnějším úlohám, které nezvládne někdo bez technologického backgroundu.
Máme několik vrstev v rámci akademie. Jednak se našim zadavatelům snažíme vysvětlit, jak lépe zadávat požadavky na nás. Neví třeba, jaké datové zdroje zpracováváme, která data by jim mohla pomoci apod. Úplně začínající dataře se snažíme seznamovat s tím, co lze s daty dělat, jak data získat a opět v čem mohou pomoci. Tam nám velice pomohl kurz Datového minima, který jsme společně v T-Mobile měli. 🙂 Co se týče Power BI uživatelů, těm se snažíme hlavně ukázat, co programy umí. A není to jen o tom naučit se obsluhovat Power BI, ale o tom naučit se ho také skutečně používat v našem reálném prostředí, které je velmi komplexní.
Celá akademie v tuto chvíli funguje na dobrovolné bázi, což se nám vyplácí. Spousta nadšených kolegů se hlásí a o workshopy jeví zájem. Aktuálně se workshopů zúčastnilavíce než stovka lidí přesto, že workshopy vlastně stále ještě tvoříme a na základě zpětné vazby upravujeme.
Ota: Hodně ses posunula. Posunuly se i tvé výzvy za poslední roky?
Adéla: Celá společnost se posunula a daleko více věcí je závislých na datech. Stojí nám na nich dnes řada aplikací a věci, které mají přímý dopad na zákazníka. Jejich zkušenost je pro nás na prvním místě.
Věřím, že v nadcházejících letech budeme mít novou datovou architekturu v cloudu a budeme využívat platformy k tomu, k čemu jsou vlastně určeny. Tím pádem zvládneme věci rychleji škálovat a budeme se moci posouvat dál a nejen řešit kritické záležitosti.
Ota: A kam to táhne tebe? Kde se vidíš třeba za další 4 roky?
Adéla: To je teď velmi těžké předpovídat 😊. Revoluce, jakou způsobil třeba Chat GPT, je opravdu velkou změnou. Nové technologie otevírají obrovské možnosti a určitě pomohou i s rozvojem v naší datové oblasti. Nemáme na ně teď ale prostor. Byla bych moc ráda, aby ten čas byl, a abychom byli schopni rychle reagovat na nejnovější technologie, kterých bude stoprocentně v nadcházejících letech přibývat. Budou zřejmě takové, že si je teď nedovedeme ani představit.
Chcete vyzrát nad technologiemi a naučit se vytěžit z dat co nejvíce? Seznamte se s MBA programem Data & Analytics for Business Management powered by KPMG.