Ota Novotný o svých návštěvách francouzské univerzity: „Studenti v Grenoblu byli naší inspirací pro vytvoření AD Game. Simulační hru založenou na emocích dnes využíváme běžně při výuce datového minima na VŠE.“
Zakladatel platformy Data & Business Ota Novotný jezdí každoročně na návštěvy Université Grenoble Alpes. Další z nich proběhla letos v lednu. Jak to celé začalo a co je největším přínosem těchto návštěv nám prozradil v rozhovoru.
Před pár dny jste se vrátil z návštěvy univerzity v Grenoblu, kde jste již sedmým rokem vedl kurz datové analytiky. Jak tyto pravidelné návštěvy Francie vznikly?
Asi před deseti lety naši fakultu navštívila skupina studentů z Grenoblu vedená kantory, kteří každoročně pořádají výlet na nějakou evropskou univerzitu. Zmínili, že začínají nově organizovat International Week, během něhož by rádi zvali hostující profesory z jiných zemí. Naše škola podobnou akci už pořádá také. Pozvali nás a od té doby s kolegy z Fakulty informatiky a statistiky do Francie jezdíme každý rok.
Jaký je rozdíl mezi studenty v Grenoblu a u nás?
Když jsme tam vyjeli poprvé, překvapilo nás, že jsou zdejší studenti mladší – ještě náctiletí, protože ve Francii se do školy nastupuje dříve. My tam od začátku učíme první a druhý ročník, kdy ten věkový rozdíl je ještě znát. Naše tradiční přednášky nebyly pro jejich ještě trochu středoškolskou mentalitu dostatečně „záživné“. Bylo nám jasné, že s touto skupinou studentů na to budeme muset jinak.
Jak tedy vaše výuka datové analýzy v Grenoblu probíhá?
S kolegou Zdeňkem Vondrou z dnešní katedry multimédií VŠE jsme pro svou druhou návštěvu Grenoblu vytvořili jednoduchou hru na bázi analýzy dat, kterou jsme obohatili o následné týmové prezentace. Právě odtud se zrodil nápad k vytvoření simulační hry založené na emocích, která byla předchůdcem AD Game. Hru nyní na VŠE využíváme zejména při výuce datového minima pro business.
Jak se ze hry pro francouzské studenty stala dnešní AD Game?
S týmem na VŠE jsme celý další rok hru ladili a potom v Grenoblu testovali znovu. Protože jsme stále vychytávali poslední detaily, byl to docela adrenalin. Pomáhal nám dokonce naživo programátor, který seděl na VŠE a během hry na dálku opravoval chyby v databázi. Problém jednoho dne nastal, když na VŠE vyhlásili bombu a programátor se musel evakuovat. Ve Francii nám v tu chvíli přestala hra na tři hodiny fungovat. Byl to trochu „punk“, ale dnes už se tomu smějeme. 🙂
Jaké jsou hlavní výhody této hry? Proč je podle vás u studentů oblíbená?
Ve standardní výuce datařiny chybí napojení na reálný business. V téhle hře je vše navázané na skutečné podnikání a studenti si tak dovedou vše lépe představit. Celé je to založené na zážitku a motivaci vyhrát. Nezačínáme vůbec tím, že jim rozdáme tabulky s čísly. Říkáme, že tady je hra, kterou musí vyhrát. Obvykle je motivujeme i nějakou cenou, třeba dobrým jídlem pro vítězný tým.
Jak proběhla letošní výuka v Grenoblu? Odnesl jste si nějaký zajímavý zážitek?
Letos byla skupina studentů extrémně živá. Možná to bylo proto, že byla první postcovidová. V uplynulých dvou letech jsme výuku museli řešit online nebo hybridně. I přesto je ale hra natolik připoutala, že problém s kázní a pozorností vůbec nebyl. I ty největší lumpy to chytlo a nakonec právě oni vytvořili skupinu, která projevila největší emoce.
Zajímavé bylo i to, že výsledky nejlepšího francouzského týmu byly srovnatelné s nejlepším českým týmem. Pro nás je to utvrzením, že je AD Game snadno uchopitelná napříč kulturami i věkovými skupinami.
A největší přínos vašich návštěv Grenoblu pro místní studenty VŠE je… ?
Jednoznačně AD Game. Bez studentů v Grenoblu by hra nevznikla. Dnes ji využíváme například i v úvodním výukovém bloku MBA programu Data and Analytics for Business Management powered by KPMG a příští měsíc se chystám na univerzitu do Madridu, kde ji také plánuji představit.
Navíc jsou tyhle výlety do jiného prostředí pro naši fakultní skupinku vždy velmi inspirativní. Pokaždé přijedeme s novými nápady nejen do výuky, ale třeba i pro fungování fakulty jako takové.
Autor: Barbora Mullerová