[digibiz] KPMG Data Festival 2020: Lidé jsou největší překážkou pro zavedení data driven kultury ve firmách
Zaručený návod, jak to stoprocentně pokazit? Data ve firmě neřiďte a nezpracovávejte je. Když už to náhodou děláte, rozhodně jim nevěřte a řiďte se jen intuicí. Předpokládejte, že to úplně stejně vidí i všichni kolegové z firmy. Pokud už data máte a cítíte, že se blíží průšvih, začněte je okázale ignorovat. Ideálně tehdy, pokud to celé vedete. Zní to šíleně? Takto to bohužel v řadě firem i státních institucích stále funguje. Shodli se na tom přednášející letošního online KMPG Data Festivalu 2020, který zorganizovaly xPort Business Accelerator VŠE a expertní platforma Data & Business.
“Chcete se stát opravdu slavným? Aby si vás veřejnost pamatovala jako toho, kdo to s daty úplně pokazil? Pak se řiďte těmito body a úplně ignorujte data a pravidla datové analytiky,” uvádí tak trochu kontroverzně ve své přednášce vedoucí katedry informačních technologií na VŠE, zakladatel a ředitel odborné platformy Data & Business VŠE a xPORT Business Accelerator Ota Novotný. “Potenciál dat je obrovský. Bohužel ho ale řada institucí a firem stále okázale ignoruje,” dodává.
Tento názor sdílí také David Slánský, řídící partner KPMG, a vysvětluje: “Podle průzkumů KPMG využívá až 59 % všech CEO současnou situaci ke zrychlení digitální transformace změn ve firmě a téměř 77 % v tom hodlá pokračovat i nadále. Ale bez dat a bez analytiky bude digitalizace vždy jen opakováním stávajícího stavu. Nikam vás neposune. Chytrá analytika, stejně jako AI nebo procesní automatizace, patří mezi esenciální technologie nezbytné pro budoucí přežití firem.”
Datoví analytici na VŠE
Na VŠE vznikla expertní platforma Data & Business, která si klade za cíl kompletně vzdělávat datové analytiky a zasazuje se o větší míru využití dat při manažerském rozhodování.
xPORT Business Accelerator VŠE je podnikatelským akcelerátorem, který pomáhá inovativním nápadům a datovým startupům. Kolem sebe buduje silnou startupovou komunitu pro studenty, absolventy VŠE i korporace.
Jen čtvrtina firem (26,8 %) podle Davida Slánského zatím zavedla něco, čemu říkáme datová kultura. Čili se chová k datům tak, aby je dokázala dlouhodobě využívat. “Přes devadesát procent společností si uvědomuje, že v zavedení umělé inteligence jako prostředku pro chytřejší práci s daty jim brání primárně kulturní a lidské důvody. Lidé jsou největší překážkou pro zavedení data driven kultury. Není to o technologii. Ten problém je v nás, v lidech, v našich hlavách, ve způsobu, jakým pracujeme,” vysvětluje.
Jednou z data driven společností je i ŠKODA AUTO. Jaroslav Rys, IT Business analytik automatizace, popisuje digitální transformaci ve známé automobilce. “Data, která Škodovka spravuje, plynou z nejrůznějších zdrojů. Z účetnictví, zákaznických dat, z poskytování služeb, z dat o produktech, z výrobních strojů, z legislativních zdrojů, od dodavatelů, ze CRM systémů, takto bych mohl vyjmenovávat dlouho. Na množství dat ale nezáleží. Záleží na jejich kvalitě a na způsobu, jakým s daty zacházíme.”
Data driven přístup nastupuje podle Ryse tam, kde už lidský mozek nestačí. “Vyrábíme auta od roku 1905. Co jsme mohli sami jako lidé, jako inženýři, vymyslet, už jsme vymysleli. Pokud se chceme vyvíjet dál, musíme pracovat s daty. U optimalizace procesů se bavíme například o tom, jak urychlit ve výrobě vznik auta v rámci jednotek minut. To přináší obrovskou úsporu.”
Datová analytika, digitální transformace a AI
O tom, že data mohou pomáhat s inteligentní zdravotní péčí, že se dají využít například v cirkulární ekonomice, budování zdravých kanceláří, většina lidí ví. Datovou analytiku s pomocí dronů, robotů, chatbotů a další AI více či méně úspěšně využívají státní instituce, korporace i menší firmy.
O zkušenost s digitální transformací firmy se podělila i Petra Kellerman Slotemaker, vedoucí oddělení Information systems and insights v Nestlé. Popisuje specifické zkušenosti z prostředí rychloobrátkového zboží (FMCG). “Na začátku jsou data, která spojujeme a interpretujeme kolem byznysové otázky. Když jsem do firmy přišla, tyto věci se dělaly jen na základě štosu excelovských dokumentů, kde jsme hledali odpovědi například na to, proč nejsme úspěšní v nějaké konkrétní oblasti. Data se nám podařilo pospojovat a vyšperkovat. Od obecných dashboardů se úplně odkláníme a snažíme se alarmovat jen ty lidi, kteří s tím konkrétně mohou něco dělat,” říká Petra Kellerman s tím, že Nestlé neustále hledá inovativní projekty, které by uspokojily potřeby zákazníků.
S využitím umělé inteligence a jejím propojením s daty mají zkušenosti také v Komerční bance. Petr Ptáčník, jejich Head of AI a Data Science, k tomu říká: „Abychom mohli nabízet lepší služby pro naše klienty, využíváme algoritmy, které se zakládají na strojovém učení, a stejně tak například ty, které dokáží porozumět mluvenému slovu, přepsat ho do textu a tomu následně porozumět. Na základě toho, že mu porozumí, mohou předat informace rozhodovacímu systému, který v reálném čase vložená data na základě modelů vyhodnotí a například může aktivovat bankovního robota. To není živý člověk, ale virtuálně nakliká do systému to, co by normálně musel udělat člověk. Tím mu usnadní práci,“ vysvětluje.
Využití AI se podle Ptáčníka hodilo například při příchodu koronavirové krize, kdy bylo potřeba vyřídit velké množství bankovních úvěrů. „Umělá inteligence totiž může dostat přístup ke všem relevantním datům klientů, neunaví se, její chování je standardizované. Díky novým algoritmům se navíc může neustále zlepšovat. Oproti člověku má tedy velkou výhodu,“ dodává. KPMG Data Festivalu 2020 se ve čtyřech panelech zúčastnilo na 65 řečníků a několik tisíc účastníků na dálku. Celodenní online program bořil mýty kolem dat a nabídl příklady úspěšných i neúspěšných řešení z praxe. Zájemci o problematiku dat tak měli možnost dozvědět se víc o využití dat a jejich propojení s AI, BI, data science či machine learningem.
Autor: Veronika Říčková
Zdroj: digibiz