Ota Novotný a Alexander Fred-Ojala o datech, vzdělání a naší budoucnosti s umělou inteligencí
Alexander Fred-Ojala, odborník na umělou inteligenci, Data Science a Blockchain, který působí na SCET UC Berkeley a zároveň podniká v oblasti start-upů, je v naší MBA komunitě velmi oblíbený. Každoročně stráví 5 dní s našimi studenty v Praze, kde vede výuku modulu Data X.
Alexova cesta je naprosto fascinující a zdaleka není u konce. Co ho přivedlo na jeho současnou pozici a jak si představuje budoucnost, nejen pro sebe, ale také pro oblast analýzy dat a akademický svět v éře umělé inteligence? Alex se o své názory a zkušenosti podělil v rozhovoru, který s ním vedl Ota Novotný během červnového vzdělávacího bloku Data X v ČSOB.
Ota: Jaká byla tvá cesta ze Švédska do Berkeley, Indie a dál? Přiblížíš nám svou životní cestu od univerzitních studií?
Alex: Když jsem začínal studovat, musel jsem se rozhodnout mezi přední obchodní školou ve Švédsku, něco jako švédský Harvard, nebo studiem inženýrství. Bylo jasné, že by mi chyběla matematika, kdybych si vybral obchodní školu, takže jsem zvolil inženýrství. Původně jsem se zaměřil na fyziku, ale brzy jsem ztratil zájem. Více mě lákala aplikovaná matematika, rozpoznávání vzorů v datech, statistika a modelování.
Vždy jsem měl ale chuť také podnikat. Dva roky jsem si dal pauzu od studia a strávil je vedením podniků a start-upů ve Švédsku. Poté jsem přišel do kontaktu s profesorkou ve Švédsku, která vedla program zaměřený na podnikání, a ten mě zajímal. Bohužel se univerzita tou dobou rozhodla program zastavit. Nicméně tato profesorka ocenila mé zkušenosti se start-upy a doporučila mi Berkeley a program Berkeley Method of Entrepreneurship. Dostal jsem se tam na stipendium a strávil tři týdny v Berkeley, kde jsem se zamiloval do akademického prostředí.
Rozhodl jsem se napsat v Berkeley svoji diplomovou práci a potkal jsem profesora Iklaga Sidhu, který se stal jejím vedoucím. Když jsem práci dokončil, ukázalo se, že bychom ji možná mohli proměnit ve start-up, a tak jsem se rozhodl v Berkeley zůstat. Stále jsem chtěl být zapojen do akademických aktivit a začal jsem učit kurzy v oblasti umělé inteligence. O rok později jsem se stal členem fakulty v Berkeley.
Ota: Jak se švédský vzdělávací systém liší od toho v Berkeley?
Alex: Je to především o mentalitě a celkovém přístupu. Když jsem přišel do Berkeley, vstoupil jsem do ekosystému, kde lidé věřili, že mohou změnit svět, a tato víra nebyla považována za naivní. Ve Švédsku by se na vás dívali téměř pohoršeně, kdybyste měli velké myšlenky jako student. Ale v Berkeley věří, že studenti tu změnu skutečně dokáží udělat. Podporují je a propojují je s lidmi, kteří mohou pomoci.
Ota: Můžeš přenést tyto změny v myšlení zpět do švédského vzdělávacího systému?
Alex: Určitě. Máme už ve Švédsku úspěšné technologické společnosti, které se staly jednorožci. Tyto úspěšné příběhy mění ekosystém a akademický svět už tyto věci přijímá. Postoj se tedy již mění.
Ota: Potkali jsme se v Berkeley v roce 2017, kde jsi vedl aplikovaný kurz Data X, a byl jsi naším lektorem Data X. Nyní jsme přijali Data X do našeho programu MBA v České republice. Můžeš nám říct více o Data X a jeho významu pro manažery?
Alex: Data X je navržen tak, aby poskytoval manažerům stlačenou verzi datové vědy a analytiky. Pokrývá nejcennější aspekty oboru během krátké doby a zaměřuje se také na obchodní aplikace nástrojů a technologií, které lze využít v podnikání.
Ota: Není to jednoduchá záležitost. Můžeš se hlouběji věnovat vysvětlování algoritmů a statistiky nebo to vzít jen povrchně. Data X je někde uprostřed. Jaká je tedy úroveň, které by manažeři měli dosáhnout ve svém porozumění?
Alex: Měli by usilovat o úroveň zdatnosti, kde mohou posoudit různé nástroje a technologie k řešení konkrétních problémů. Nemusí chápat teoretické detaily každého algoritmu, ani nemusí strávit pět let na univerzitě studiem statistiky. Pokud však skutečně do hloubky porozumí, jak lze tyto technologie aplikovat v různých oblastech, a dokáží efektivně posoudit jejich výkon, mohou dosáhnout podstatného vlivu.
Ota: Jak budou nové nástroje, které se neustále vyvíjejí, měnit život datových vědců a manažerů?
Alex: Datoví manažeři jako kategorie zaměstnání budou schopni odvádět mnohem více práce, pokud budou schopni porozumět obchodnímu problému a zároveň vědět, jak instruovat umělou inteligenci.
Stále je třeba udělat hodně práce v oblasti datového inženýrství, datových toků, transformace a integrace systémů. Nástroje se vyvíjejí. Pohybujeme se směrem k systémům, které mohou získávat a korelovat data pomocí dotazů v přirozeném jazyce, což činí přístup a analýzu dat efektivnější. Téměř každý manažer bude schopen provádět takové úkoly, pokud ví, co potřebuje udělat, a dokáže to formulovat tak, aby algoritmus mohl porozumět, jaké kroky musí učinit k řešení problému. Pak samozřejmě musí vědět, jaké jsou hodnotící metriky, nespoléhat se na umělou inteligenci slepě a vědět, jak interpretovat výsledky.
Ota: Ve skutečnosti jsme naše studenty takhle vždycky učili. Nejprve musíte pochopit, čeho chcete dosáhnout, a pak se musíte umět zeptat…
Alex: Přesně tak. Věřím, že značná část vzdělávání se bude točit kolem toho, jak se stát efektivním komunikátorem, zkušeným instruktorem nástrojů. Musíte je vést tak, aby mohli porozumět vašim úmyslům a převést je do akcí, jako je automatické psaní softwarového kódu nebo SQL dotazů umělou inteligencí, například.
Ota: Máš malé děti. Jak si myslíš, že budou vypadat univerzity, až dosáhnou toho správného věku na studia? Projdou významnými změnami a stanou se odlišnými institucemi? Budou vůbec existovat?
Alex: Univerzity určitě budou existovat, ale budou mít velmi odlišnou povahu. Očekávám, že umělá inteligence bude schopna určit nejoptimálnější vzdělávací cestu pro každého jednotlivce.
Očekávám také významný posun ve funkci instruktora. Nebude to už otázka toho, že instruktor (učitel) pouze předává znalosti studentům, kteří je pak nějak stráví. Místo toho to bude pro studenty výuková „objevitelská cesta“, přičemž jim instruktor usnadní tuto cestu a převezme roli odborníka. Bude řídit proces, rozumět jeho pravděpodobné trajektorii a spolupracovat s umělou inteligencí na doplnění studentovy cesty. V akademickém světě dojde k transformaci, a já bych byl moc rád její součástí.
Ota: Myslím, že bude úžasné, když se do tohoto procesu zapojíš. Moc ti děkuji za příjezd do Prahy a těším se na další setkání v Berkeley, Praze nebo kdekoliv jinde.
Chcete se i vy učit od akademických kapacit a datových odborníků z firem? Zjistěte více o našem transformačním datovém MBA programu.